OBOS Eiendomsmeglere har de mest fornøyde kundene

OBOS Eiendomsmeglere topper listen over meglere kundene er mest fornøyde med i forbindelse med salg av OBOS-boliger. I den årlige undersøkelsen klatrer meglerne i OBOS fire plasser og er i 2019 det meglerforetaket folk er mest fornøyd med.

I tillegg til å bli kåret best i EPSI-undersøkelsen, ble også OBOS Eiendomsmeglere “årets klatrer” på YouGov Brand Index, en undersøkelse som kårer årets mest anbefalte merkevare. Her økte datterselskapet sin prosentandel med 12,8% fra 2018 til 2019, og er dermed årets klatrer i BrandIndex 2019.

Å lede en landsdekkende organisasjon med mange filialer og ansatte i et konkurransepreget eiendomsmarked frem til en seier i en slik kåring, er ingen enkel oppgave. Det krever god planlegging, målrettet jobbing og flinke medarbeidere.

Alle må trekke i samme retning

Marianne Ødegaard, markedsjef i OBOS Eiendomsmeglere, har vært med på å utvikle og implementere strategien som førte til øverste plassering i rangeringen. I følge henne var det ingenting som var overlatt til tilfeldighetene.

– Du må ha kontinuerlig fokus på service og oppfølging av kunden. Vi har innført flere konkrete tiltak som hele organisasjonen har fulgt. Å skape et kvalitetsprodukt er enkelt på papiret, men dette er resultat av at vi har forbedret oss i alle ledd og summen har nå kommet våre kunder til gode.

Arbeidsoppgavene til en eiendomsmegler er sammensatte. Du skal veilede, utføre, vise frem og forhandle på vegne av kunden. Helt konkret dreier det seg om å hjelpe folk å navigere i sin største økonomiske avgjørelse i løpet av livet. Det krever høyt utdannede og motiverte medarbeidere, som ikke nødvendigvis lar seg styre etter maler og måltall.

Leverandører som partnere for vekst

Marianne trekker frem at hele organisasjonen må være opptatt av detaljene i en slik strategi, for at den skal lykkes.

– Vi har jobbet tett på alle våre kontorer og våre meglere. Vi må se våre ansatte og se hvilke endringer den enkelte må justere for å skape et enda bedre resultat. Vi har lyttet på de tilbakemeldingene de har fått og trukket inn våre samarbeidspartnere for å forbedre den totale leveransen. Ledelsens jobb har vært å kvalitetssikre alle ledd.

Inviso og Inviso Media er selskapene som har bistått OBOS Eiendomsmeglere i hele denne prosessen. Førstnevnte leverer boligfoto og deres datterselskap markedsføring til boligselgere og meglerkjeder. Salgs- og markedssjef i Inviso, Trine Haagensen, er like glad over seieren som hennes motpart i OBOS Eiendomsmeglere.

– Vi startet et tett samarbeid 2 år tilbake og har sammen skreddersydd markedspakker for OBOS tilknyttet boliger. Samtidig jobber vi kontinuerlig og systematisk med meglerne for å styrke deres digitalkompetanse og kunnskap om verdien i å bruke ulike fototjenester i et boligsalg. På den måten tar meglerne nå en tydeligere rådgiverrolle overfor kundene sine og vet hva som skal til for å løfte frem de unike salgspoengene ved hver enkelt bolig.

Daglig Leder i Inviso Media, Nina Kormilitzine, fremhever den digitale strategien og hvordan de skreddersyr unike mediepakker til hver enkelt kunde. Hun har tidligere vært eiendomsmelger, også i OBOS kjeden.

– Som tidligere OBOS-megler er jeg henrykt over denne plasseringen. OBOS Eiendomsmeglere er en sterk aktør i bransjen, og med en helhetlig digital strategi har de nå endelig kunnet vise hvilke muskler de faktisk har. Jeg er stolt av teamet mitt i Inviso Media som har utviklet og utført en digital revolusjon i denne forbindelse. Annonsering i sosiale medier og hvilken mediemix som velges ut har alt å si for å lykkes i dagens marked. Basert på bansjekunnskap, erfaring og manuell optimering har vi virkelig kommet frem til kjernen av digital markedsføring.

Fremtiden

Å vinne en slik kåring ett år er vanskelig, men å vinne den over flere år betyr at man har lykkes i skape en vinnerorganisasjon som evner å tilpasse seg endringer i samfunnet og næringslivet.

Marianne Ødegaard og de ansatte i OBOS Eiendomsmeglere tar sikte på å kjempe i toppsjiktet på kundetilfredshet også de neste årene.

– Nå må vi sørge for å synliggjøre det vi har gjort bra på mange områder og justere et lite knepp for neste år. Men vi gjør en jobb for folk flest og da betyr det at vi aldri må miste fokus på oppfølging av våre kunder og lytte.

Symbolet på seieren er plasseringen på EPSI undersøkelsen, men resultatet av satsningene er først og fremst flere boligsalg. Når kundene er fornøyde, er det lettere å anbefale tjenesten videre til sine bekjente. Slik er det også med boligsalg og eiendomsmeglere.

I følge Marianne har satsningen til OBOS Eiendomsmeglere ført til økt oppdragsmengde.

– Aktiviteten har definitivt økt, salg avler nye salg. Sånn er det. Gjennom året har vi har fått større oppmerksomhet og blir mer sett der det er viktig med synlighet. Å utløse et megleroppdrag dreier seg om å være “top of mind” når kunden skal selge bolig.

For markedet endrer seg hele tiden. I følge Trine Haagensen i Inviso handler markedsføring av bolig om å gi liv til boligdrømmen og at relevante boliger treffer deg og ditt behov, selv om fremgangsmåten og teknologien endrer seg hele tiden.

– Det er for de fleste både tidsmessig og mentalt krevende å både kjøpe og selge bolig, og med ny teknologi kan vi bedre og mer effektivt visuelt presentere både bolig og beliggenheten uten å strengt tatt fysisk besøke boligen. Vi ruller ut flere slike tjenester i 2020. Digital møblering og 3D styling er noe vi godt kjenner fra nybygg og næring – dette tror jeg vi vil se mer av fremover på eksisterende boliger. Ved å smelte disse ulike tjenestene sammen vil vi mer effektivt presentere og tilpasse boligen til kjøpergruppen og gå på visning digitalt, når det måtte passe oss.