Pangstart på året for boligfotografer

Starten på boligåret 2019 er i følge bransjen over all forventning. Beviset ligger i antall boliger til salg, omsetning og oppdrag til boligfotografene. Boliprisstatistikk fra Eiendom Norge, Finn.no og Eiendomsverdi viser i januar at det ble solgt 7.254 boliger i Norge, noe som er 7.3 prosent flere enn i tilsvarende måned i 2018. Tilsvarende har også boligfotografene i Inviso opplevd en sterk salgsperiode.

Salgs- og markedssjef Trine Haagensen i Inviso, et byrå for boligfoto og visuelt innhold, kan fortelle om en sterk økning i leveranse av bildetjenester til eiendomsmarkedet i januar måned.
– I år har vi levert 13% flere bilde-oppdrag i januar til sammenligning med januar i 2018. Dette skyldes både at Inviso tar en større markedsandel og at totalvolumet i markedet stiger.

Administrerende Direktør Thomas Wikberg i Inviso forteller at byrået deres leverte 2.643 boligfoto-oppdrag i januar måned.

– I følge Eiendom Norge ble det i januar lagt ut 6.938 boliger til salgs, noe som er 7.9 prosent flere enn ved samme periode i fjor. Vi er selvsagt fornøyd når Inviso sin oppdragsmengde stiger med 13 prosent, fordi det betyr at vi kaprer markedsandeler i vårt primærmarked.

Gjennom hele kalenderåret 2018 levert Inviso cirka 40.000 boligfoto-oppdrag til bruktboligmarkedet i Norge.

– Vi har jobbet hardt i mange år for å utvikle optimale tjenester til meglere og boligselgere. Hemmeligheten er ikke å bare ta kvalitative gode boligfotografier. Vår oppskrift er å både kunne tilby og levere flere ulike fototjenester som alle fremhever boligen, eiendommen samt nærområdets unike kvaliteter. Ved å kunne kjøpe disse tjenestene hos et og samme byrå, skaper det flyt og effektivitet ikke bare for megleren, men også for boligselgeren.

I 2019 er video i sosiale medier en av de store trendene, forteller Trine Haagensen.

– “Ny” markedsføring krever engasjerende innhold og som er relevant for de interessentene vi ønsker å nå. Dette er like relevant i boligsalg. Vårt «inhouse» videoproduksjonsapparat satser derfor stort på ulike videoformater – deriblant drone- og SoMe-film for facebook annonsering!