Boligfoto har gjennomgått en stor utvikling de siste 20 årene. Så hva fanger boligkjøperes oppmerksomhet i dag? – Det er det kreative og profesjonelle samspillet mellom fotograf, boligregissør og kunde som løfter bildene til et nytt nivå  i dag, sier markedsleder i Inviso Trine Haagensen.

Haagensen jobbet som megler i over 20 år før hun begynte i Inviso. Hun har derfor sett med egne øyne hvordan boligfoto har endret både form og farge de siste årene:

– Før handlet det om å dokumentere boligen og gjerne med bruk av vidvinkel. Det skulle være ryddige flater og nøytral stil.

Nå er derimot vidvinkelen tonet ned, og boligfoto er mer som personlige og autentiske interiørbilder, skal vi tro markedssjefen:

– I dag handler det om storytelling. Du skal fortelle en historie med bildene. Bildene skal gi en opplevelse av stemning og
atmosfære i hvordan det er å bo akkurat her. Det handler om å finne de unike salgspoengene og tilrettelegge for en best mulig visuell presentasjon av boligen.

Det er først når boligregissør Heidi har gjort siste touch at fotograf Andreas vet fotomotivet blir bra.

Trender påvirker også boligfotoet til en viss grad, i følge Haagensen:

– Interiørtrenden har lenge båret preg av lyse og duse toner. Nå ser vi imidlertid at sterke farger er tilbake og som følge av dette leverer vi bilder med mer dynamikk og kontrast, forklarer Haagensen og fortsetter:

– Vi ser at Instagram skaper trender for utviklingen av visuelle uttrykk. Nå kan alle med smarttelefon selv knipse i vei og redigere frem det uttrykket i bildene de selv liker. Vi utvikler våre visuelle produkter og tjenester på bakgrunn av de samme trendene i markedet. 

Fremhever boligens unike løsninger    

Trender er like fullt noe som kommer og går, og få vet det bedre enn boligfotograf Andreas Nielsen. Han har over 27 års erfaring med både reklame- og interiørfoto, og er i dag regionsfotograf i Inviso.

– Det viktigste for meg er å løfte frem det unike med boligen. Vi fotograferer aldri etter en bestemt “mal”, men ut ifra hvordan hver enkelt bolig og boligtype fremstår sier Nilsen, som påpeker tidens påvirkning av boligfoto ytterligere:

– For 10 år siden bar bildene preg av kraftig bruk av blitz og vidvinkel, fordi vi skulle dokumentere hvert enkelt rom. I dag har vi sammensatte teknikker som former lyset i rommet på en mer dynamisk og naturlig måte. Vær og lysforhold samt boligens ulike overflater krever forskjellige eksponeringsteknikker, forklarer Nielsen og fortsetter:

– Samtidig gjør vi analyser for å vite hva boligkjøpere «kicker» ekstra på når de ser boligbilder, noe som var grunnlaget for hjerneforskningsprosjektet vi gjennomførte.

Skaper rød tråd i bildene

Likt som fotografene, har boligregissørene i Inviso alltid historiefortelling i bakhodet når de klargjør boligen for foto:

– Vår oppgave er å legge regien for den historien og stemningen som skal formidles gjennom bildene, sier Heidi Bryn Olsson – fagansvarlig for Invisos boligregissører. Vi er ikke stylister. Vi hjelper boligselger med å tilrettelegge før boligfotografering ved å skape gode komposisjoner og motiv for fotografen med selgers egne møbler. Hun fortsetter:

– Vi henter også ofte i inn noen tidsriktige stylingelementer. Nå er det for eksempel populært å ta inn ting fra naturen.

Men Olsson påpeker at det som regissør likevel handler mer om å tilpasse seg det enkelte hjemmet, enn å føye seg etter flyktige trender:

– Det er store regionale forskjeller som vi må ta hensyn til. Det som er trendy i Oslo, er ikke nødvendigvis trendy i Hammerfest. Vi må også tenke på hvem som er målgruppen, altså hvem det er vi ønsker å nå ut til: boligfotoets mål er tross alt å få flest mulig – og flest mulig riktige – interessenter på visning!


Og skal vi tro Haagensen er dette målet mulig via en kreativ treenighet:
– Det kreative og profesjonelle samspillet mellom regissør, fotograf og kunde er derfor utrolig viktig for å skape bilder som løfter boligpresentasjonen optimalt.

Gikk du glipp av artikkel 1 og 2 i miniserien om det suverene boligfotoet? De finner du under!

Engasjerte hjerneforsker for å få flere på visning

Norges beste skole for boligfotografer?